آخرين اخبار
كد خبر : ۲۴۳۵۴
زمان ارسال :‌ ۱:۰۰ ۱۳۹۲/۲/۲۸
چاپ خبر
دسته بندي : آخرین اخبار
تعداد نظرات : 0

رئیس جمهور ایرانیان: ضرورت

ریاست جمهوری اداره کشور در عرصه ملی است و یقیناً با کاندیداتوری افراد صلاحیت دار برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، شخصیت ها، احزاب و جناح‌ها و حتی بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی برای نزدیک شدن به این کاندیدا و همکاری در ستاد تبلیاتی او فعال می‌شوند كه در صورت پیروزی در انتخابات، عده‌اي از این فعالان تبلیغاتی، در کابینه نامزد پیروز خود وارد شده و غالباً به مدت 4 يا 8 سال متصدي برخي مسائل كلان كشور و تصميم گيرنده امور مردم مي گردند؛ در حالی که در همان زمان، ممکن است افراد «شایسته‌تری» (از لحاظ علمی و اجرایی) برای ورود به کابینه حاضر باشند؛ اما به دلیل فشار و سهم خواهی نزدیکان نامزد پیروز یا مسائل جناحی، بختی برای حضور و مشارکت در کابینه برای آنان وجود نداشته باشد.

به گفته يكي از فعالان سياسي، «این كه برخي نامزدهاي انتخابات ریاست جمهوری و شخصیت ها،  احزاب، جناح‌ها و حتی بنگاه‌هایی که حاميان آنها هستند، فكر كنند كه يك فرد به تنهايي و با يك تيم صرفاً هماهنگ با او مي‌تواند قوه مجريه را اداره كند، از چند حال خارج نيست؛ يا آنكه درك درستي از اداره كشور و مشكلات و فرصت‌هاي داخلي و بين‌المللي ندارد يا ممكن است خداي ناكرده، انگيزه ديگري غير از خدمت داشته باشد يا آنكه برداشت غلطي از توكل دارد.» (1)

بنابراين، اگر بپذيريم كه مهم ترين وظيفه رئيس جمهور، به عنوان فردي كه امين مردم يك كشور قرار گرفته، «تشكيل دولت كارآمد و ارائه يك برنامه سازنده با كمك آن دولت در چارچوب سياست‌هاي كلان است»، استفاده از تمام ظرفيت‌هاي كشور، مأموريتي است كه سرآغاز آن «شايسته سالاري» و «استفاده از نخبگان علمي و اجرايي» است؛ چرا كه با شايسته سالاري و استفاده از نخبگان و اهل فن و تجربه (آن هم در بالاترين سطح در كل كشور) است كه مي توان به بهره‌گيري از ديگر منابع سرشار اين كشور، ‌از قبيل منابع معدني و زيرزميني، كشاورزي، صنعت، ‌خدمات و ... اميدوار بود. به بياني بهتر، انتخاب معاونان، وزرا و مديران حتي متوسط، فرصت بهره‌گيري از منابع كشور را در 4 يا 8 سال حضور آن رئيس جمهور در عرصه قدرت، در سطح متوسط نگه مي‌دارد و اين يعني عقب افتادن از كشورهايي كه از اين فرصت‌ها در سطحي بالاتر از متوسط استفاده كرده اند كه نمونه آن حتي در برخي كشورهاي همسايه نيز مشهود است.

از سوي ديگر، با توجه به اين كه توسعه فرآيندي است كه در طي دوره‌هاي زماني طولاني نضج گرفته و به نتيجه مي‌رسد، «ثبات و استمرار فرآيند مديريت علمي ـ اجرايي» در كابينه‌هاي متعددي كه از سوي رؤساي جمهور مختلف انتخاب مي‌شوند، ضرورتي اساسي است؛ و گواه آن، شرايط تاريخي ايران است كه نشان مي دهد «تا چندين دهه، بايد دولت هاي كارآمد و متعهد بر سر كار آيند تا فضاي عمومي كشور به سوي همكاري و نشاط پيش برود.»

به طور كلي، فرآيند بودن «توسعه مورد نظر در اهداف ملي هر كشور؛ از جمله ايران» و اصل مهم مديريتي «نيروي انساني، مهم‌ترين سرمايه اجتماعي»(2) ضرورت نظام بخشيدن به گردش مديران عاليرتبه كشور را اقتضا مي‌كند؛ امري كه با طرح «رئيس جمهور ايرانيان» به صورت قاعده‌مند درآمده و دايره انتخاب از يك شخص (رئيس جمهور منتخب) و اطرافيان او (نزديكان، مشاوران، احزاب، گروه ها و شخصيت‌هاي ذينفوذ) به سطح نخبگان كشور منتقل مي‌شود.



[1]- نقل به مضمون از: طرح پيشنهادي محسن رضايي براي تشكيل دولت ائتلافي؛ روزنامه اعتماد ملي، شماره 813، 24/9/87، صفحه 3.

[2]-  ابوالعلايي، بهزاد، دارايي هاي نامشهود در سازمان با تاكيد بر منابع انساني، 1383



منبع : انتیران

كلمات كليدي : انتخابات ریاست جمهوری ، طرح ، رئیس جمهور ایران ، رئیس جمهور ایرانیان
ارسال نظر
نام :

ايميل‌ :

نظر :

نظرات
كد تبليغاتي كمپين
اتحاديه كشورهاي وارث تمدن ايراني


براي حمايت از كمپين كد فوق را در سايت و يا وبلاگ خود كپي نماييد.