آخرين اخبار
كد خبر : ۳۰۸۲۳
زمان ارسال :‌ ۱۱:۰۰ ۱۳۹۲/۳/۱۳
چاپ خبر
دسته بندي : آخرین اخبار
تعداد نظرات : 0

اصلاح طلبان هم پوپولیست شدند:

از شام کواکبیان تا کلید حسن روحانی!

انتیران: زمانی اصلاح طلبان ، احمدی نژاد را به خاطر روشها و شعارهای عوامگرایانه نقد می کردند امروز خودشان به این ترفند روی آورده اند
با حمایت شما تمام قفلهایی که در این ۸ سال بر روی زندگی مردم بسته اند را باز خواهیم کرد. شما دانشجویان عزیز و جوانان قهرمان کسانی هستید که برای نجات کشور، نجات اقتصاد و بهبود زندگی مردم با دلی مجروح به صحنه آمده اید. لذا ما کشورمان را به عظمت و سربلندی مجدد بر خواهیم گرداند!
زمانی آموزه‌های تئوری پردازان دهه ۷۰ برای سید محمد خاتمی تبدیل به زمینه ای برای خلق شعارهایی همچون جامعه مدنی شد که در دوم خرداد ۷۶ توانست محمدخاتمی را به پیروزی برساند.
امروز اما زمانه تغییر بسیار کرده است، نه جامعه دانشجویی دیگر دل در گرو مقالات تئوری پردازان دارد و نه شعارهای جامعه مدنی و آزادی بیان می تواند راه اصلاح طلبان را به پاستور هموار کند. به نظر می رسد اصلاح طلبان پس از آنکه در انتخابات سال ۸۴ دربرابر احمدی نژاد شکست خوردند اینبار به جای آنکه خاتمی ۷۶ را الگوی تبلیغاتی خود قرار دهند چشم به احمدی نژاد ۸۸ دوخته‌اند.
در نخستین مناظره انتخاباتی صدا وسیما که مورد انتقاد فراوان نیز قرار گرفت قرار بود نامزدهای انتخاباتی با پرداختن به مسئله اقتصاد راه حل های خود را برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی کشور بیان کنند در این برنامه چنانکه انتظار می رفت کاندیداهای اصلاح طلب از فرصتی که سوء مدیریت صدا و سیما ایجاد کرده بود نهایت استفاده را برده و به جای پرداختن به مباحث اقتصادی و سوالاتی که تدارک دیده شده بود حملات خود را متوجه برنامه سازان کردند و از این معبر با ساختن چهره ای قهرمان از خود صحنه مناظره اقتصادی را به جدالی سیاسی تغییر دادند.
شیوه تهاجمی در مناظره انتخاباتی همان تکنیکی است که احمدی نژاد در سال ۸۸ از آن بهره گرفت و جالب اینجا است که در همان زمان اصلاح طلبان او را مورد شماتت قرار دادند در حالیکه اینبار خود به عنوان پیش قراولان صحنه اعتراض و جنجال نخست به تغییر آرایش سیاسی کشور به سود اصولگرایان حمله کردند و سپس در نیمه دوم مناظره ها التهاب سیاسی را وارد فضای اقتصادی مناظره کردند.
این در حالی است که حسن روحانی با شیوه ای متفاوت تر کلید دردست در برنامه های تلویزیونی ظاهر می شود و ادعا می کند کلید قدیمی که به دوربین ها نشان می دهد خواهد توانست قفل های اقتصادی کشور را باز کند، کلیدی که البته به جز قفلی زنگ زده را نخواهد گشود، قفلی که متعلق به هر دری باشد قطعاً ارتباطی با مشکلات اقتصادی کشور نخواهد داشت.
درواقع ظاهراً آقای روحانی نمی خواهد به روی خود بیاورد که برای حل مسائل اقتصادی نیاز به برنامه ای مدون و سابقه اجرایی روشن دارد نه کلیدی قدیمی با عنوان کلید تدبیر! هر چند به نظر می رسد روحانی برای فرار از تجربه تلخ سال ۸۸ به جای انتخاب رنگ انتظار دارد کلید در دست در خیابان های شهر برایش تبلیغ کنند، انتظاری که با توجه به تندروی های ۴ سال گذشته از سوی بدنه جریان اصلاحات بعید به نظر می رسد در حد قابل اعتنایی برآورده شود.
این اما نخستین باری نیست که اصلاح طلبان از نمادها و شعارهای عامه پسند برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می کنند، پیش از این و در آستانه انتخابات مجلس نهم مصطفی کواکبیان با خوشحالی و مسرت در نشست های انتخاباتی‌اش شعار "جوانان ما شام می خواهند!" را به عنوان شعار تبلیغاتی خود برگزید.

کواکبیان در اقدامی هوشمندانه و بسیار ابتکاری! حرف اول شغل،ازدواج و مسکن را پشت سر هم ردیف کرد و هرچند هنگامیکه شعارش را مطرح می کرد با خنده حضار روبرو می شد اما همچنان مصرانه بر این کشف تاریخی اش اصرار کرد تا نتیجه اش این بشود که در حوزه انتخابیه خود هم از رقیب شکست بخورد و نتواند اعتبارنامه اش را در بهارستان تمدید کند!
شکستی که احتمالاً روحانی نیز با درپیش گرفتن استراتژی های این چنینی که اساساً ارتباط چندانی با واقعیت امروز جامعه ندارد در انتخابات پیش رو تجربه کرده رویای اصلاح طلبان احمدی نژادی را برای ۴ سال دیگر به فراموشی می سپارند.
اما جالب اینکه زمانی اصلاح طلبان ، احمدی نژاد را به خاطر روشها و شعارهای عوامگرایانه نقد می کردند امروز خودشان به این ترفند روی آورده اند!

منبع : افکار نیوز

كلمات كليدي : انتخابات ، ریاست جمهوری ، مناظره انتخاباتی ، اصلاح طلبان ، مصطفی کواکبیان ، حسن روحانی ، پوپولیست
كد تبليغاتي كمپين
اتحاديه كشورهاي وارث تمدن ايراني


براي حمايت از كمپين كد فوق را در سايت و يا وبلاگ خود كپي نماييد.