آخرين اخبار
كد خبر : ۳۶۸۲۰
زمان ارسال :‌ ۸:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۸
چاپ خبر
دسته بندي : آخرین اخبار
تعداد نظرات : 0

چگونه مانع دوقطبی شدن انتخابات شویم

سیاوش مددی
کارشناس حقوق

از آنجا که عموماً انتخابات مجلس شوراى اسلامى نقش بسزایى در تغییر و تحول و تعیین سرنوشت جامعه و مبارزه با فساد دارد و خصوصاً دوقطبى شدن آن، به نوعى آفت زدگى اجتماعى محسوب و هر تلاش و اقدامى که براى توسعه و بالندگى جامعه صورت می‌گیرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع توسعه و رشد و تعالى می‌گردد، لذا به نظر می‌رسد براى پیشگیرى و رفع آثار این آفت زدگى، علاوه بر فرهنگ‌سازى و آگاهى بخشى، رفتار و عملکرد سه مرجع یا عامل ذیل مؤثر خواهد بود: ١- قانونگذار ٢- مردم 3- نامزدها

١- قانونگذار - خوشبختانه قوه مقننه با تشخیص دقیق زمان و با شناسایى این عامل مخرب و با تکیه بر اصل حقوقى و فقهى «فسادآور بودن تمرکز قدرت» و اصل «لزوم مدیریت متغیر و متحول و متجدد» در اقدام قابل تحسین خود، در اصلاح قانون انتخابات، نامزدىِ بیش از سه دوره متوالى را در انتخابات مجلس شوراى اسلامى، ممنوع کرد، فارغ از اینکه این مصوبه مورد تأیید شوراى محترم نگهبان قرار بگیرد یا نه و نیز جداى از اینکه این امر در مدیریت‌هاى اجرایى مرسوم باشد یا در امور تقنینى، ولى چون بعضى از مشمولان مصوبه فوق خصوصاً نمایندگان شهرستان‌های کوچک در امور اجرایى بیش از حد معمول دخیل بوده‌اند، لذا به نظر می‌رسد در وضعیت کنونى جامعه ما، تصویب و تأیید و اجراى این مصوبه حتى در مورد افرادى که بیش از سه دوره متناوب در مجلس بوده‌اند را نیز شامل گردد، براى اینکه کنترل و مهار قدرت، از عمده‌ترین و مهم‌ترین مسائل و موضوعاتى است که در طول تاریخ جوامع بشرى پیوسته مورد توجه سیاست پژوهان، حقوقدانان و مصلحان اجتماعى، بویژه پیامبران و ادیان بوده و از همه بیشتر در متون و منابع دینى و فقهى، مطرح شده است، حضرت على (ع) تقوى و خضوع در برابر خداوند، نظارت مردمى و حق استیضاح، حفظ رابطه مستقیم زمامدار با مردم، سد کردن راه بهانه‌ها، ایجاد روح همیارى و پیشگیرى از ثناگویى را از عوامل مؤثر در کنترل قدرت می‌داند که این امر می‌تواند از طریق قانونگذارى محقق گردد.
٢- مردم- عنصر مردم نقش اساسى را در جهت رفع این آفت زدگى ایفا می‌کند، آنها می‌توانند با اتحاد و همدلى و به دور از تعصبات فردى و گروهى و با ایمان به این معضل حقیقى، با تأسى از خرد جمعى، به دنبال تفکر جدید باشند، چرا که توانایى انسان‌ها محدود بوده و با انتخاب مکرر، نباید انتظار معجزه و اقدامات خارق‌العاده از آنان داشت (لا یکلف الله نفسا الا ما آتاها).
از طرف دیگر در صورت گذر مردم از جریان دوقطبى به دعوى و منازعه چندین ساله میان افراد و گروه‌ها خاتمه داده می‌شود، بدیهى است در منازعه میان افراد و قدرت‌هاى اجتماعى، تمسک به موازنه حقوقى و رعایت حقوق هر صاحب قدرتى در حد و اندازه خود، امرى طبیعى و پسندیده است و در این عرصه، رعایت اخلاق و عفو و خشم پوشى در خاتمه دادن به منازعات نقش ویژه و مؤثرى دارد.
٣- نامزدها- حوزه‌ها و مناطقى که به معضل دوقطبی دچار هستند، خود نامزدها می‌توانند به عنوان یک عامل مؤثر، با از خودگذشتگى، ایفای نقش کنند، اخلاق و وجدان و عدل و انصاف حکم می‌کند افرادى که بیش از دو یا سه دوره متوالى یا متناوب در کسوت نمایندگى مجلس بوده‌اند، با شجاعت و جوانمردى از نامزد شدن براى بار سوم یا چهارم، امتناع و ضمن دورى از موضع اتهام و هواى نفس که بر هر مسلمانى دورى از آنها امرى مؤکد است، جاى خود را به اشخاص و افکار جدید بسپارند و در عین حال منتخب مردم را از تجربیات خود بى بهره نگذاشته و به عنوان مشاوران امین، عمل نمایند.
قرآن کریم بر رعایت «عدل» پافشارى می‌کند و مسلمانان را نسبت به دو عامل عدالت گریز هشدار می‌دهد:
نخست؛ «هواى نفس» که همواره موجب انحراف از مسیر «عدل» و ورود به وادى «ظلم» می‌شود (نسا: ١٣٥).
دوم؛ «دشمنى با دیگران» که موجب می‌شود انسان‌ها به هنگام اِعمال قدرت خویش، به دلیل دشمنى و عداوتى که با دیگران دارند، از موازین عدالت خارج شوند و راه ستم و اِعمال نارواى قدرت را در پیش گیرند (مائده ٨).
در نگرش اسلامى، قدرت نه ذاتاً ملازم با عدل و اخلاق است و نه ذاتاً ملازم با ظلم و فساد به شمار می‌آید، بلکه به لحاظ ارزشى، تلازم قدرت با هریک از این دو دسته افراد، براى انسان‌ها «ممکن و اختیارى» است، انسان‌ها می‌توانند قدرت خویش را با عدل و اخلاق ملازم کنند یا برعکس، پس جهت گیرى اختیارى، یعنى «همگامى با عدل و اخلاق» مطلوب و ممدوح و جهت‌گیرى اختیارى، یعنى «همگامى با ظلم و فساد» نامطلوب و مذموم است.
با عنایت به موارد فوق، باید گفت، علل و عوامل دیگرى نیز قابل احصا و تبیین هستند که پرداختن به آنها در این مقال و مجال اندک نمى‌گنجد اما باید دانست قدرت و منصب براى اشخاص با تقوا و عادل، وسیله‌اى براى خدمت به مردم و خلق خدا و رساننده اعضای جامعه به کمال مطلوب و سعادت حقیقى است، ولى اگر فرد تشنه قدرت باشد، تهذیب نفس نکرده است و براى رسیدن به قدرت ممکن است دست به هر عملى بزند و حتى پس از تصاحب قدرت، براى حفظ و استمرار آن از هیچ ظلمى فروگذار نباشد، لذا قانونگذار و مردم و نامزدها و سایر عوامل تأثیرگذار، لازم است بدواً، بستر و زمینه را براى پیشگیرى از ثناگویى و چاپلوسى و ریاکارى و سپس جهت برقرارى قسط و عدل و ایجاد محیطى سالم و سازنده و شایسته براى رشد استعدادها و فضایل و عزت و کرامت انسان‌ها و تکامل جامعه، فراهم سازند.
(اصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا)



منبع : روزنامه ایران

كلمات كليدي : کشورهای وارث تمدن ایرانی ، ایران ، انتخابات ، انتخابات مجلس
كد تبليغاتي كمپين
اتحاديه كشورهاي وارث تمدن ايراني


براي حمايت از كمپين كد فوق را در سايت و يا وبلاگ خود كپي نماييد.