آخرين اخبار
ائتلاف کاندیداهای مستقل در انتخابات شورای تهران
كد خبر : ۳۸۱۰۲
زمان ارسال :‌ ۱۷:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۶
چاپ خبر
دسته بندي : آخرین اخبار
تعداد نظرات : 0

خوش چهره: رسانه ها گزارشگر حواشی صحنه انتخابات شده اند

خوش چهره: رسانه ها گزارشگر حواشی صحنه انتخابات شده اند با شروع بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان، گمانه زنی هایی درباره تایید یا عدم تایید برخی کاندیداها در حال انتشار است. فارغ از درست یا غلط بودن چنین گمانه هایی، رسانه های رسمی در برخورد با چنین مسائلی باید چگونه رفتار کنند؟ آیا رسانه ها تا به الان توانسته اند نقشی تاثیر گذار در میدان انتخابات داشته باشند؟جلال خوش چهره روزنامه نگار ارشد حوزه بین الملل با انتقاد به عملکرد رسانه ها در حوزه انتخابات می گوید: متاسفانه رسانه ها کمتر به دنبال مطرح کردن پرسش های افکار عمومی با کاندیداها هستند و یا کمتر دیدگاه های آنان را مورد نقد قرار می دهند. رسانه های امروز ما بیشتر به حواشی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری می پردازند. یعنی گزارشگر حواشی صحنه انتخابات شده اند، تا اینکه بیشتر به متن بپردازند.

خوش چهره با انتقاد به نقش و کارکرد رسانه ها در انتخابات به شفقنا رسانه می گوید: رسانه های ما (به ویژه مطبوعات) از نیمه دهه ۷۰ به بعد و مخصوصا از سال ۸۸، به دلیل قرار گرفتن زیر تیغ سانسور و یا محرومیت از مصونیت های لازم برای کار ژورنالیستی و غیر حرفه ای و بهره گیری از مطبوعات به عنوان کارگزار نه به عنوان روزنامه نگار و صاحب نظر، سبب شده تا دو آسیب جدی را متحمل شوند.

او ادامه می دهد: یکی از این آسیب ها از بین رفتن مرجعیت خبری رسانه های ما و دیگری از دست دادن محبوبیت آنهاست. به همین خاطر، سال هاست مرجعیت رسانه های ما برای افکار عمومی کمرنگ شده است. این آسیب علاوه بر ضربه زدن به اعتبار رسانه های ما،موجب شده تا مردم هم کمتر به رسانه های داخلی به عنوان یک منبع تکیه می کنند. البته فضای مجازی هم به این موضوع دامن زده است.

این فعال رسانه ای با اشاره به مشکلات جدی بر سر راه رسانه ها توضیح می دهد: رسانه های ما متاسفانه به دلیل نبود استقلال لازم در کارشان و اجازه دادن برای کار حرفه ای، وسیله و ابزاری برای کنش‌گران سیاسی شده اند، که هر کنش‌گر سیاسی با راه اندازی روزنامه و سایت خبری، نیروها و بدنه را به عنوان کارگزاران رسانه خود به کار گرفته است. این نیروها هم مجبورند در برخورد با سوژه های مختلف، بیش از رعایت رویکرد حرفه ای، به فکر ملاحظات جناحی و سیاسی بنگاه های خبری و رسانه ای باشند.

او بیان می کند: در آستانه انتخابات شاهدیم که تیتر روزنامه ها بیشتر شبیه یک ارگان حزبی است تا یک روزنامه حرفه ای. هر کدام از روزنامه ها با رویکرد و نوع نگاه سیاسی حاکم بر آن رسانه، تیترهای خود را انتخاب کردند و به نظرم ادبیات آن ها در حد یک رسانه حرفه ای نیست، چرا که حد بی طرفی در آنها رعایت نمی شود و متاسفانه رویکرد جناحی بر آنها حاکم است. حتی روزنامه هایی که در تلاش اند چهره مستقل از خود بر جای بگذارند، ادبیات و نوع انتخاب تیتر و عکس باز هم نشان دهنده گرایش های سیاسی آن هاست.

خوش چهره با اشاره به پیامدهای رویکرد سیاسی غالب بر رسانه ها می گوید: این مسأله باعث شده تا از یک سو، مردم به این باور برسند که رسانه ها زیر تیغ شدید سانسور هستند و کارگزاران رسانه ای آنچه که واقعیت هست را منعکس نمی کنند و نوعی بی اعتباری در اینجا به وجود می آید. متاسفانه رسانه ها کمتر به دنبال مطرح کردن پرسش های افکار عمومی با کاندیداها هستند و یا کمتر دیدگاه های آنان را مورد نقد قرار می دهند. آنچه الان در رسانه های ما کمتر دیده می شود،این است که رسانه های ما قادر نیستند ( البته به نظرم نیروهای حرفه ای برای این کار را داریم ولی به دلیل نبود مصونیت لازم، جرئت ورود به چنین مسائلی را ندارند) تا گرایش های مختلف مدعی حضور در صحنه رقابت های انتخاباتی را به نقد بکشند.

او ادامه می دهد:  برای همین نکته تازه ای در مصاحبه های کاندیداها با رسانه ها نمی بینیم. رسانه های ما بیشتر به حواشی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری می پردازند. یعنی گزارشگر حواشی صحنه انتخابات شده اند، تا اینکه بیشتر به متن بپردازند. با توجه به چنین وضعیتی، رسانه ها در دهه اخیر نقش تاثیر گذاری در انتخابات نداشتند و انتخابات هنوز موضوع مهمی برای افکار عمومی نشده است، بلکه صحنه جدال در هرم قدرت بین طیف های مختلف هر کدام از جناح هاست. رسانه های در حال حاضر نقش گزارشگر این موضوع را دارند. از طرفی دیگر در این گزارشگری، نمی توانند ناظر بی طرف و منصف باشند. چون دست مطبوعات ما بسته است.

منبع : شفقنا

كلمات كليدي : انتخابات 1400 ، انتخابات ریاست جمهوری ، انتخابات سیزدهمین دوره ، اصولگرایان ، مشارکت ، رسانه ، صدا و سیما
كد تبليغاتي كمپين
اتحاديه كشورهاي وارث تمدن ايراني


براي حمايت از كمپين كد فوق را در سايت و يا وبلاگ خود كپي نماييد.