آخرين اخبار
ائتلاف کاندیداهای مستقل در انتخابات شورای تهران
كد خبر : ۳۸۴۶۹
زمان ارسال :‌ ۲۲:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۱۸
چاپ خبر
دسته بندي : آخرین اخبار
تعداد نظرات : 0

مناظره دوم: دور سوم مناظره انتخاباتی

دور سوم مناظره انتخاباتی

مجری: با وجود اهتمام تمام قد دشمنان در جلوگیری از پیشرفت علمی کشور و به برکت خون شهدا و استقامت ملت ایران، دانش هسته‌ای بومی در کشور ما نهادینه شده است، با این وجود هنوز استفاده از این دانش و فناوری راهبردی در زندگی عموم مردم ملموس نیست، برنامه شما برای کاربردی سازی این فناوری و توسعه محصولات و خدمات متنوع مبتنی بر فناوری هسته‌ای در زمینه‌های مختلف مثل پزشکی، کشاورزی و انرژی و مانند آن چیست؟


محسن مهرعلیزاده: به همت دانشمندان عزیز جوان ما در چندین سال گذشته دانش هسته‌ای و توسعه آن در زمینه‌های مختلف اعم از داروسازی، کشاورزی و زمینه‌های مختلف دیگر توسعه پیدا کرده است.

به نظر بنده می‌بایست انستیتو‌های مشخصی که بشود در این زمینه کاربردی کار کنند و این دانش را به شکل کاملاً بومی کرد تاسیس شود تا این انستیتو‌ها در اختیار توسعه فناوری‌های جدید کشور قرار گیرند.

بنده فکر کنم شرط تداوم این حرکت هم این است که به جوانان میدان بدهیم و جوانان را حفظ کنیم. همچنین ما باید جوانان را نگه داریم و فراری ندهیم لذا عمده این دانش در دست جوانان است و این جوانان هستند که نشان دادند با کسب مدارج علمی بالا وتراوشات ذهنی مثبت شان می‌توانند این موفقیت‌ها را به دست بیاورند؛ بنابراین انشاالله ما با ایجاد انستیتو‌های تحقیقاتی می‌توانیم به این کار جامعه عمل بپوشانیم.

بنده باید در ادامه به یک مطلب دیگر در زمینه جوانان و بانوان اشاره داشته باشد؛ بخش قابل توجهی از کشور هم جوانان و هم بانوان عزیزی هستند که در طول سالیان گذشته به دلایل همین مسائل اجتماعی که صحبت شد، متحمل فشار شدند و نتوانستند آنچنان که باید از حقوق اجتماعی خودشان دفاع کنند و ما باید این مسئله را با تشکیل سازمان‌هایی که مشخصاً با در نظر گرفتن جوانان جوانان ساخته می‌شود مد نظر قرار دهیم.

همچنین در زمینه به‌کارگیری بانوان در فضا‌های کارشناسی و مدیریتی باید بگویم که بنده در دولت خودم تصمیم گرفتم که حداقل در هر استان یک بانو را به عنوان  معاون استاندار تعیین کنم.

همچنین در دولتم سه نفر از بانوان را به عنوان وزیر معرفی خواهم کرد که اگر مجلس همکاری کرد و رای داد که خوب است، اما اگر موافقت نشد یک بانو را به عنوان معاون خودم انتخاب خواهم کرد تا بتوانیم این تبعیضی که در زمینه بانوان روا شده است را برطرف کنیم.

همچنین میانگین سنی دولت من ۴۵ سال است البته برخی اعلام می‌کنند که ۴۵ سال شاید عملی نباشد، اما بنده می‌گویم که این مسئله عملی می‌شود.

 

مجری: نظام سلامت یکی از مهم ترین و پرهزینه ترین برنامه هایی بود که به نظر کارشناسان با وجود امید و انتظار ایجاد شده در جامعه به عللی از جمله عدم تامین منابع مالی برای آن عملاً به سیاستی ناپایدار تبدیل شد و از رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود ناکام ماند، برنامه شما برای توسعه کارآمد عالمانه و پایدار نظام سلامت چیست.

سعید جلیلی: یکی از نکاتی که بسیار مهم است که نقش رئیس جمهور را مجدداً نشان می‌دهد این است که موضوعاتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه می‌شود و سلامت یکی از آن موضوعات است.

امروز عوامل اجتماعی موثر بر سلامت شامل ده نکته می‌شود و این نشان می‌دهد باید رئیس جمهور اگر در این جایگاه قرار می‌گیرد موضوع را بفهمد و بتواند درست دستگاه‌ها را هماهنگ کند

موضوع سلامت در کشور ما در این سال‌ها چند طرح مهم را اجرایی کرده است که یک طرح که ابتدای آن قرار بود طرح شبکه بهداشت بود که از ابتدا درست اجرا شد حتی برای کشور‌های غربی نیز الگو شده است.

بین سال‌های ۵۸ تا ۶۴ این طرح در کشور اجرایی شد در مقابل این طرحی نمایشی نداریم که هیچ خاصیتی نداشت به جز این که هزینه‌ها را افزایش داد به نام طرح تحول سلامت که در سال‌های اخیر انجام شد و همه بعد‌ها پی بردند این طرح نمی‌تواند موفق باشد، اما مهم این است که شما این موضوع را در زمان خود متوجه شوید.

نه این که یک طرحی را شروع کنید و هزینه‌ها را چند برابر کنید بعد یکباره مشخص شود که این طرح ناکارآمد است در این صورت چه کسی دچار خسارت می‌شود. من عرضم این است که ما اگر حرف از نظام سلامت می‌زنیم باید وزارت بهداشت مدعی و محور آن باشد، اما وزارت صنعت، کشاورزی و سایر دستگاه‌ها نیز در اجرای آن نقش دارند.

امروز مثلاً بیکاری و استرس از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانند به سلامتی افراد صدمه وارد کنند یکی از بیشترین مجروحان سالانه ما اختصاص به حوادث جاده‌ای در کشور دارند و سالی ۱۰۰ هزار مجروج داریم؛ این‌ها مربوط به وزارت بهداشت نیست، اما این وزارت خانه در این موضوعات بی تاثیر نیست.

حال این نکته مهم است که برای این موضوعات می‌خواهیم چه کنیم؟ باید با برنامه جلو برویم امروز هزینه‌های سلامت در دنیا به خاطر نکات مختلف افزایش یافته است یکی به خاطر فناوری‌های جدید که این‌ها پرهزینه هستند و دیگر به خاطر تغییرات طول عمر در جمعیت‌ها به ویژه در کشور ما که الحمدالله جمعیت افزایش پیدا کرده است و به همین نسبت باید برای سال‌های آخر عمر افراد تدابیر بیشتری داشته باشید.

یک عامل دیگر هم تغییرات الگوی بیماری هاست. عرضم این است که اگر مسئله را درست نفهمیدید کشور ۸ سال در مسیر نادرست حرکت می‌کند و بعد مشخص می‌شود که آن مسیر غلط است.


مجری: توسعه سبک زندگی شهری، افزایش نرخ چاقی و کم تحرکی را به دنبال داشته است؛ این مسئله توسعه ورزش و در نتیجه ورزش همگانی را ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. در عین حال ورزش قهرمانی به نمادی از افتخارات ملی تبدیل شده است. برنامه شما به تفکیک برای توسعه ورزش همگانی و ارتقای جایگاه ایران در ورزش قهرمانی و نیز افزایش سرانه فضاهای مناسب ورزشی-تفریحی و توزیع عادلانه آنها چیست؟

علیرضا زاکانی: مردم عزیز، بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیلی زدن با تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق دادند که از قبل تبعیض از کاخ نشینان و مردم را در کوه نشینی نگه داشتند.

متاسفانه اول انقلاب جوری دنبال شد که یک موی کوخ نشین به همه کاخ نشینان می‌ارزید. با کمال تاسف مطلب خوب اول انقلاب، تبدیل شد به شرایطی که امروز مسئولین ما دچار خوی اشرافی‌گری شدند.

بنده اولین کاری که خواهم کرد این است که دولت را از موزه اشرافی‌گری به موضوع نوکری مردم وامی‌دارم. نکته اول.

نکته دوم اینکه توجه را در جهت توزیع عادلانه ثروت می‌کنم. نکته سوم اینکه با توانمندسازی شرایط و معادله را طوری تغییر می‌دهم که مفسدین در گام اول، راهی برای تنفس نداشتند باشند. فساد از کجا پیدا میشود؟ از قبل گرایی و از باندبازی.

آقای دکتر همتی، روز قبل از تعطیلات آخر وقت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی منتقل می‌شود به بانک خصوصی. آخر وقت و به صورت خلاف و ذیل مسئولیت آقای همتی همین قبل از عید. آقای رحمتی نتوانست بازی خودتان را اداره کنید؛ آمدید مدعی سایر حوزه‌ها هستید؟

بنده با گردن‌کلفت‌ترین افراد، با قوی‌ترین افراد، با شبکه فساد که مایه فقر در جامعه است و از طرفی از قبل او آسیب‌های جدی در جامعه ایجاد می‌کند مبارزه اساسی خواهم کرد. دشمن ما فقر، فساد و تبعیض است. به فضل الهی و با کمک مردم ریشه او را خواهیم کند.

دو دهه است که بنده با معاون رئیس جمهور، وزیر نفت، وزیر اطلاعات، دادستان تهران و موارد این چنینی با دست خالی درگیر شدند در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد.

نکته‌ای هم که آقا محسن فرمودند، من قبل از آن عذرخواهی کردم، چون اشتباه جدی کرده بودند. ناظر به بحث انرژی هم EIA ۸۶ میلیارد دلار اعلام کرده است در سال ۲۰۱۹، آقا محسن و این برمی‌گردد به زندگی مردم که درباره این هم می‌شود بحث کرد.


مجری: به نظر برخی از کارشناسان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عللی چون اولویت نداشتن این سند نزد مجریان تخفیف نیافتن بودجه مناسب و یا اسنادی چون سند 2030 با موفقیت کامل همراه نبوده است، فرصت‌ها و نقاط قوت این سند را در چه مواردی می‌بینید؟ و عقب‌ماندگی در اجرای آن را چگونه جبران می‌کنید؟


سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: این مناظرات برای فهم مردم از برنامه‌ها و تیم فکری کاندیده‌های ریاست جمهوری است با شومن بازی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه به نظر بنده این سری عمل نخواهد کرد دوستان صفات جمع می‌بندند من اینطوری بقیه اینگونه، خب باید برای اینکه مورد خطاب قرار می‌دهند دلیل بیاورند همه را به صورت جمع مورد خطاب قرار می‌دهند کار صحیحی نیست، مسئله آموزش و پرورش اساسی‌ترین مسئله کشور است و هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش خود مورد سنجش قرار می‌گیرد از نظر بنده مهم‌ترین وزارتخانه کشور آموزش و پرورش است البته در نظام تعلیم و تربیت نیاز به تحولات بنیادین داریم باید ببینیم مقصودی که وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد به ما بدهد چه خواهد بود. فارغ‌التحصیل در دوره عمومی باید کسی باشد که سواد زمان خودش را داشته باشد.

مهارت اجتماعی مؤثر برای اینکه بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند را داشته باشد و یک مهارت شغلی ساده هم داشته باشد تا زندگی خود را بتواند اداره کند. ۱۵ هزار نوع مهارت داریم کی باید این اتفاق بیفتد مثل همان چیزی که در دینمان است، و در دنیا هم گفته شده زمانی است که فرد به بلوغ می‌رسد میانگین ۱۵، ۱۶ ساله ما از ۷ تا ۱۷ سالگی به بچه‌ها اطلاعات زیادی می‌دهیم و بعد پشت سر آن کنکور را قرار می‌دهیم. الان نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته است یعنی در سن ۳ تا ۸ سالگی و بر اساس استعداد‌ها افراد ارتقا پیدا می‌کنند و مسیر خود را پیدا می‌کنند و یک نوع هدایت تحصیلی وجود دارد، ولی در نظام ما رها می‌کنیم و در آخر یک مسابقه می‌گذاریم و در آن کلی اطلاعات اضافه به آن‌ها می‌دهیم. اگر ما بخواهیم وارد اصلاح آموزش و پرورش شویم ورودی ما معلمین محترم هستند، مسئله منزلت معلمین وجود دارد کاری باید بکنیم که بالاترین رتبه شغلی در کشور شغل معلمی باشد. بحث دوم عدالت آموزشی است الان ۱۶ برابر یک نفر در شمال تهران نسبت به سایر مراکز استان‌ها هزینه می‌کند و ۱۹ مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم؛ که نشان می‌دهد آینده را داریم به پولدار‌ها می‌فروشیم، سیاستمداران، دانشمندان و نخبگان آینده کشور کسانی خواهند بود که با زور پول وارد دانشگاه شده‌اند. نکته بعدی که باید اشاره کرد در موضوع تحول بنیادین مسئله حرفه‌آموزی و مهارت آموزی است.

 

مجری: با وجود تاکید دولت ها در دو دهه گذشته بر ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی به ویژه اعزام رایزن های اقتصادی و بازرگانی نتایج حاصل شده از این این اقدامات در حد انتظار و متناسب با جایگاه و ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی و مزیت های نسبی اقتصاد ایران در صحنه بین الملل نبوده است؛ در سال حمایت و پشتیبانی و مانع‌زدایی برنامه شما برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، توسعه اقتصادی، منطقی‌سازی واردات و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در کشورهای منطقه و جهان چیست؟

سید ابراهیم رئیسی: یک نکته عرض کنم نسبت به بحث رفع تحریم‌ها هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است در این جهت هم هیچ تردیدی نباید کرد باید با همه وجود دنبال کرد که این تحریم‌های ظالمانه رفع شود، اما در کنار این قضیه باید خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را شرطی نکنیم. بند نکنیم به این مسائل، تلاش شود برای اینکه اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه‌ها در آن تأثیر نکند نه کرونا، نه سیل، نه زلزله، نه تحریم و نه هیچ چیز یعنی رفع تحریم‌ها حتما در دستور کار خواهد بود، در همین سالن یک عده گفتند که ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم. دانشجوی سال اول وزارت خارجه می‌داند وقتی در حال مذاکره هستیم نباید بگوید که از آب خوردن لازم‌تر است یا نباید کسی بگوید که خزانه کشور خالی است این یک مسئله ابتدایی بحث دیپلماسی است و، اما بحث دیپلماسی اقتصادی؛ دیپلماسی اقتصادی بحث مهمی است وقتی ما بحث از توسعه اقتصادی و بحث از تولید می‌کنیم در کنارش باید همه دستگاه‌ها حس بگیرند.

وزارت خارجه نقش بسیار مهمی دارد در کنار دیپلماسی سیاسی و مناسبات سیاسی از مناسبات بسیار مهمی که باید وزارت خارجه مأموریت خود بداند دیپلماسی اقتصادی است. ما در کشور‌های منطقه ۱۵ همسایه داریم که هزار میلیارد واردات دارند ما سهم‌مان از این واردات ۲ درصد است که ۲۰ میلیارد دلار می‌شود واقعا سهم ما باید ۲۰ میلیارد دلار باشد، اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده ما بازاریابی می‌کند و بازار پیدا می‌کند. ما سهم‌مان به خوبی می‌تواند ۴۰ میلیارد تا ۵۰ میلیارد دلار در منطقه باشد یعنی سهم صادرات ما به کشور‌های منطقه می‌تواند به خوبی باشد. اینجا نقش دیپلماسی اقتصادی است و دیپلماسی اقتصادی هم با حرف و سخن نمی‌شود هر کسی از هرجا و در بخش‌های مختلف که کارش تمام شد بگوید یک دوره‌ای شما سفیر باشید. من ضمن احترام به تمام سفرا و سرکنسولان در سراسر کشور عرض می‌کنم یکی از مأموریت‌های مهم که ما برای وزارت خارجه تعریف خواهیم کرد و در واقع بخش اقتصادی وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار مناسبات سیاسی و در واقع دیپلماسی سیاسی است، ببینید اگر هر کشوری در دنیا توسعه اقتصادی پیدا کرده است من نمی‌خواهم اسم کشور در اینجا ببرم می‌گویید فلان کشور می‌بینیم یکی از نقش‌های مهم آن بازاریابی بوده است که برای تولیدات آن کشور انجام شده است. کشور‌های منطقه دنبال آن هستند که از تولیدات ما استفاده کنند و آن را استاندارد می‌دانند و علاقه هم به ایران دارند باید دیپلماسی فعال.

 

سؤال مجری: یکی از دلایل تاخیر در ازدواج جوانان دغدغه‌های پیشینی آنان از جمله به دست آوردن شغل، تامین مسکن و مخارج ازدواج است شما چه برنامه‌ای برای تشویق جوانان به ازدواج به موقع و آسان و تامین سرپناه زوج‌های جوان دارید

سید ابراهیم رئیسی: همین طور که اشاره کردید یکی از دغدغه‌های جدی جوان‌های عزیز ما دختر و پسر ما مسئله ازدواج، اشتغال و مسکن است.

من در جمع جوان‌ها زیاد رفته ام و زیاد می‌روم به استان‌ها که سفر می‌کنم فقط واحد‌های قضایی نمی‌روم یکی از اجتماعاتی که من می‌روم اجتماعات در دانشگاه‌ها است می‌روم با جوان‌ها و آن‌ها حرف هایشان را به من می‌زنند من هم در خدمتشان هستم اصلاً در طول این مدت ارتباطم با جوان‌ها همواره برقرار بوده و یکی از نعمت‌های زندگی من است در آستان قدس رضوی که بودم یک روز رفتم به دانشگاه فردوسی و از جوان‌ها همین سوال را کردم که جوانان چرا ازدواج نمی‌کنید و گفتند آقا کو مسکن؟ و اشتغال؟ من به برکت حضرت رضا (ع) آمدم به آستان قدس و زمینی برای آستان قدس بود شروع کردم و مبلغی را گذاشتیم ده بلوک شروع کردیم به ساختن برای زوج‌های جوان دانشجو.


ببینید من عرض می‌کنم اگر به جوان‌ها می‌گوییم ازدواج حتماً باید مسئله اشتغال و مسئله مسکن را در کنارش فکر کنیم آیا می‌شود یا نمی‌شود کسانی که معتقد به نشدن هستند آن به قول جناب آقای دکتر رضایی نمی‌توانند در این عرصه حضور فعال پیدا کنند ما معتقدیم در این کشور می‌توانیم اشتغال در کشور قابل این است که جوان‌های عزیز مشغول شوند و دغدغه آن‌ها رفع شود ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است به من می‌گویند چرا به واحد‌های تولیدی زدید یک واحد من سر زدم دو واحد سه واحد در یک استان سر زدم، اما بیش از ۲ هزار واحد عزیزان ما در دادگستری‌ها فعال کردند و تازه این باز بخشی از آن قضیه است ۴۰ درصد هم من می‌گویم از ظرفیت تولیدی کشور خالی است.

در اقتصاد ما ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور خالی است به این معنا است که اقتصاد فضای مجازی اقتصاد دریا کشور‌های اروپایی بعضاً ارتباطشان با دریا خیلی بخش کمی است ما با دریا چقدر ارتباط داریم بیش از ۳ هزار کیلومتر ما با دریا ارتباط داریم فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که بسیار می‌تواند اشتغال ایجاد کند ببنید ما امکان اشتغال در کشور بسیار داریم، ولی ظرفیت‌ها اگر فعال شود که فعال شدن آن به هیچ عنوان سخت نیست بعضاً من در استان رفته ام خدمت آقایان مدیران و با هم نشسته ایم و جلسه گرفته ایم گفته ایم که اقا یک ماه وقت می‌دهیم که یک واحد تولیدی را فعال کنید من آمده اینجا و خودشان جلسه گرفته اند و ما یک کار‌هایی را هم باید به یک جا زنگ می‌زدیم و پیگیری می‌کردیم مثلاً استمحال وزارت دارایی مثلاً مواد اولیه مسئله من نیست، اما من مسئله ام است اگر تولید شد مسئله کشور مسئله من هم می‌شود مسئله همه می‌شود باید حضور پیدا کنیم مسکن هم همینطور است ما امکان حل مشکل مسکن جوانان را داریم بسیار راحت، چون بیشتر هزینه مسکن برای زمین است و زمین در کشور ما شما می‌بینید لازم به استدلال نیست که این جا عرض کنم ما برنامه داریم مسکن و اشتغال برای جوانان آماده کردن است ان‌شالله از ما مسکن و اشتغال و از شما ازدواج.

مجری: جناب آقای رضایی، برخی مفاسد اقتصادی امروز جامعه ما ریشه در بی توجهی به مشکلات دیروز ما در حوزه فرهنگ و تربیت نیروی انسانی دارد که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت در این حوزه وظایفی بر عهده دارند، در این میان جامعه دانشگاهی و حوزویان نیز بیشترین بار را به لحاظ تربیت نیروی انسانی متفکر، پرسشگر و متعهد به دوش می‌کشد، شما به عنوان رئیس احتمالی دولت آینده چه برنامه‌ای برای حل ریشه‌ای مشکلات این عرصه و توجه به این دو قشر دارید؟

محسن رضایی: در اینجا ما با دو مشکل ساختاری و مدیریتی هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی مواجه هستیم؛ در برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به طور جدی لحاظ شده در تمام استان‌ها در مراکز استان من مدارس تربیت زمامداران آینده که هم تجربه دانشی دارم و هم تجربه عملی دارم را ان شاءالله پیاده می‌کنیم، البته بیش از ۵ سال است که من این کار را شروع کردم و قریب به ۱۰۰۰ نفر جوان را تربیت کردیم که ما بتونیم بیمه بشیم، تا زمانی که مدیریت در آموزش و پرورش و امورات فرهنگی و آموزش عالی به وجود نیاد، تربیت نشه، ما نمی‌توانیم از عناصر ضعیف انتظارات بالایی داشته باشیم.

مسئله دوم مسئله ساختار آموزش و پرورش است، در برنامه دولت ما، ما مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد و مجتمعات آموزشی از هر ۱۱۰ مدرسه که بهشان اختیارات می‌دهیم، بسیاری از اختیارات اجرایی در آموزش و پرورش را می‌گیریم و به این مجتمعات آموزشی می‌دیم و مدرسه محور اساسی خواهند شد.

اینکه الان وزرات آموزش و پرورش بسیار بزرگ و هجیم شده، ولی به هیچ امورات مدارس نمی‌رسد این یک اشکال جدی است.

اما من می‌خواهم یکی، دو نکته را عرض کنم؛ در مساله خانم‌ها که می‌تونن نقش موثری داشته باشند من اینترنت ارزان را برای خانم‌های سرپرست خانوار در تولید و فروش اجرا می‌کنم، محدودیت‌هایی که برای خواهران ورزشکار ما در ورزشگاه‌ها درست کردند مثل خواهران منصوریان را که از ورود به ورزشگاه خواهران که برای تمرین رفته بودند جلوگیری کردند و بعضی از محدودیت‌هایی که برای بانوان به وجود می‌آورند که خود این مشکلات جدی در جامعه بانوان ما به وجود می‌آورد حتما دولت ما جلوگیری خواهد کرد.

در موضوعات رسیدگی به مساله معلمین، الان ما معلم‌هایی سراغ داریم که شغل دوم و سوم را دارند، چنین معلمینی نمی‌توانند وقت کافی را روی دانش آموزان بگذارند لذا در نهضت مسکن ایرانیان یکی از اولویت‌ها مسکن سهل و ارزان برای معلمین است که یک بار سنگینی را ما از اجاره نشینی‌های آن‌ها بر می‌داریم و معلمین با خیال راحت تری می‌توانند به تربیت فرزندان آینده ایران بپردازند.

 

مجری: توسعه سبک زندگی شهری افزایش نرخ چاقی و کم تحرکی را به دنبال داشته این مسئله توسعه ورزش به ویژه ورزش همگانی را به مسئله اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است در عین حال ورزش قهرمانی به نمادی از افتخارات ملی تبدیل شده است؛ برنامه شما برای توسعه ورزش همگانی و ارتقا جایگاه ایران در ورزش قهرمانی و افزایش سرانه فضا‌های ورزشی و تفریحی و توزیع عادلانه آن‌ها چیست؟

علیرضا زاکانی: موضوع ورزش یک امر حیاتی است الان ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند یعنی نه ورزش همگانی می‌کنند و نه ورزش قهرمانی؛ شرایطی ایجاد شده که رئیس فدراسیون کشتی بیان می‌کرد که سال‌ها قبل یک میلیون نفر درگیر ماجرای کشتی از ابعاد مختلف بودند، اما الان فقط ۴۰ هزار نفر؛ این یک فاجعه بزرگ است؛ علت آن چیست؛ چه در ورزش همگانی و چه در ورزش قهرمانی دولت آقای روحانی حوصله برای مردم باقی نگذاشته است و اصلاً فرصتی نگذاشته است که مردم به این بیاندیشند و برخی فراغت داشته باشند تا ورزش کنند؛ عملاً ما ۳ دلار خرج ورزش کنیم ۱۶ دلار طبق آمار‌های جهانی در حوزه سلامت برای ما صرفه‌جویی می‌شود؛ ورزش و نشاط امکان جهش کشور را فراهم می‌کند، اما امروز مردم ما درگیر اولیات خود هستند و اینجا حرف‌های گل و بلبل از چیز‌هایی می‌زنیم؛ آقای همتی از کدام زنان صحبت می‌کند؟

آقای همتی از جوانان صحبت می‌کند؟ بعد هم خیلی شیک می‌گوید این ۵ تا یکی هستند؛ آقای همتی من سری قبل نیز به شما توضیح دادم و لازم نیست و دیگر نمی‌گویم؛ اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم جنابعالی کاندیدای روکشی هستید که آمدید ۸ سال فاجعه‌ای که بر ملت آوردند را روکش کنید. بعد هم من با عدد و رقم به شما ثابت می‌کنم؛ جرأت ندارید که با ما مناظره کنید به آن کسانی که به شما یاد می‌دهند که این حرف‌ها با بزنید بگویید که دست‌های پشت صحنه‌شان را شما نمی‌خواهد مشت کسی را باز کنید ما مشت‌شان را باز خواهیم کرد؛ لذا به اعتقاد بنده ایجاد یک سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه‌داری و فعالیت در عرصه ورزش در کف قاعده هرم اجتماعی ما را از بسیاری از مشکلات مصون می‌دارد؛ هم برای بانوان و هم برای جوانان و هم برای افراد مسن از آن جهت که ما داریم به سمت افزایش افراد پیر در جامعه می‌رویم لذا پرداختن به ورزش همگانی برای ما حیاتی است لذا ما هم به ورزش همگانی، هم به ورزش پهلوانی و هم به ورزش قهرمانی می‌اندیشیم و معتقدیم باید فضایی باز کرد که ما به ازای این کشور از این وضعیت اسفناک نجات پیدا کند.

مجری: هر کشوری سیاست خارجی مشخصی دارد که بر اساس منافع ملی آن استوار بوده و در چارچوب راهبرد‌های مشخص در محیط بین المللی و منطقه‌ای اقدام می‌کند؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز مبتنی بر رویکرد‌های اسلامی، ملی و انقلابی است که چارچوب آن در قانون اساسی به خوبی مشخص گردیده است؛ دولت‌ها بر اساس همین مبانی مستحکم از ابتدای انقلاب تاکنون رویکردها، اولویت‌ها و شیوه‌های اجرایی کردن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده اند. در صورت پیروزی در انتخابات مهم‌ترین اولویت‌های شما در عرصه سیاست خارجی چه خواهد بود؟

سعید جلیلی: عرصه روابط بین کشور‌ها یک نقاط اشتراک و یک نقاط اختلاف دارد که طبیعی است. نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل ایجاد می‌کند. این هنر دولت هاست که بتوانند این نقاط اشتراک که فرصت‌ها را ایجاد می‌کند تبدیل به نقطه تعامل کنند و آن نقاط اختلافی که موجب می‌شود تقابل ایجاد بشود را مدیریت کنند و از تهدیدات پیشگیری کنند.

در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد. ما اگر سیاستمان تعامل سازنده و گسترده با جهان باشد؛ یعنی تمام فرصت‌ها را بررسی می‌کنیم، دنبال می‌کنیم و بالفعل می‌کنیم. ما اشکالی که به دولت داریم دقیقا همین است که معطل چند کشور و سه چهار کشور ماند و تمام کارهایش معطل آن شد.

یک روز به بهانه اف‌ای تی اف، یک روز به بهانه ترامپ و یک روز به بهانه برجام به هر حال همه این‌ها دشمنی خود را می‌کنند و شما باید این هنر را داشته باشید و فرصت را از دست ندهید و با کسانی که تعامل دارید و با کسانی که نقاط اشتراک دارید تعاملات را شکل دهید.

طبیعی است در همسایگی شما این نقاط تعامل بیشتر خواهد بود و در جهان اسلام بیشتر خواهد بود. در منطقه می‌تواند باشد حتی در آن سر دنیا می‌تواند باشد.

سئوال ما این است که چه برنامه‌ای برای این وجود دارد؟ اینجا شما اگر ۲۰۰ کشور دنیا هست بگذاری روی میز و بگویی مثلا از کشور الف، ۱۵ درجه فرصت به دست می‌آورم، از کشور ب، ۱۰ درجه و مجموع این فرصت‌ها را در روابط خارجی و اقتصادی بالفعل کنید؛ نه اینکه کشور معطل شود و بگویند این‌ها می‌خواهند حسینیه در کاخ سفید درست کنند، این چیز‌های موهوم چیست؟ اصلا نیازی به این ندارید. امروز خود آن‌ها به زمین افتادند. شما ببینید بایدن در سند استراتژی امنیت ملی امریکا که در بهمن ماه منتشر کرد می‌گوید ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده است که دارد یک صحنه جدید تعریف می‌کند این را من نگفته ام و بروید بخوانید.

ما امروز فرصت‌های بزرگی داریم و امروز می‌توانیم در همین بحث تعاملات اقتصادی فرصت‌های بسیار گسترده‌ای را که استفاده نکردیم و گفتم فقط همین پاکستان ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد و بررسی کنیم که ۱۶ میلیارد دلار آن می‌تواند از سوی ایران تامین شود. می‌توانیم کار‌های بزرگ کنیم و حتی در بحث خنثی کردن تحریم و در جنگ اقتصادی باید در موضع آفندی باشیم و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم و این می‌شود، ولی شما نمی‌توانید.

مجری: رئیس جمهور ریاست شورا‌های عالی فراقوه‌ای از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده دارد، اما رویکرد برخی روسای جمهور در تشکیل نیافتن به موقع و حضور منظم و همین طور اجرا نشدن کامل مصوبات مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته که موجبات توقف بسیاری از امور علمی و فرهنگی و آموزشی را فراهم آورده است. چه تصمیمی برای احیای این شور‌ها و کمک به برانگیختن انگیزه‌های نخبگانی کشور دارید؟ اگر تصمیمی در این نهاد‌ها اتخاذ شود که شما به عنوان رییس جمهور با آن مخالف باشید، چه واکنشی خواهید داشت؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: من یک نکته را اول بگویم که ما در این جمع برای جلب توجه حقیقتا هر حرفی را نباید بزنیم، نزدیک انتخابات که می‌شود یاد آزادی زنان، یاد کولبران، یاد محرومان و مستضعفان می‌افتیم و بار‌ها تکرار می‌شود و آن‌ها از پشت گیرنده‌ها نگاه می‌کنند و می‌گویند یادمان است قبلی‌ها این حرف‌ها را زدند.

من دیدم در جمع، بحث نرخ به کارگیری بانوان کم کم داشت بالا میرفت، می‌خواستم بگویم من کل کابینه ام را خانم‌ها می‌گذارم که دیگه دست بالاتر ازدست من نباشد.

این تلقی ایجاد کردن برای خود ببینده هم محل سوال است، زیرا موضوع شایسته سالاری است، من کسی هستم که رییس ستادم مادر سه فرزند است، مادران هم می‌توانند فعالیت سیاسی و اجتماعی کنند، جایگاه زن چنین جایگاهی است. همان زنان هم از ما شایسته سالاری می‌خواهند اینکه وقتی قرار است کاری به عهده گذاشته شود و اینقدر بانوی شایسته داریم که واقعا می‌شود تمام کابینه را از بانوان گذاشت، اما باید از اقوام، مذاهب و اهل سنت می‌گوییم، اگر راست می‌گوییم... با توجه به اینکه بحث کولبران شد این وضعیت بیکاری در کشور ما است، مرز‌های ما بالاترین نرخ بیکاری را دارند که ماهم سرکار بودیم و بسیاری از این جمعی که این‌ها نشستند کسانی نبودند که مسئولیت نداشته باشند و وضع اینجوری شده که او مجبور شده بین نان و جانش، برادر بلوچ ما سوخت رسانی کند و برادر کُرد ما کولبری انجام دهد. ما باید این‌ها را حل و فصل کنیم به جای اینکه بیاییم حرف‌های اینگونه بزنیم.

نکته بعدی که در مورد شورا‌ها گفته شد این‌ها شورای قانونی مندرج در قانون اساسی هستند، یک گسست ساختاری بین شورای عالی و نهاد‌های اجرایی وجود دارد، ما یک طراحی کردیم که دبیر هر شورای عالی، معاون رییس جمهور و مسئول فرمانده آن حوزه است.

یکی از مشکلاتی که دولت‌ها داشتند این است که اقتصاد کشور مسئول نداشت. فرهنگ کشورمان مسئول ندارد واقعا فرمانده فرهنگی کشورمان کیست؟ کلی نهاد مردمی، اجرایی، نهاد مدنی و نهاد‌های معنوی و نهاد‌های دولتی داریم. در حوزه اقتصاد و حوزه‌های مختلف هم همین است. همین حوزه سلامت نیز دستگاه‌های مختلف تعداد زیادی متولی دارد، بنابر این شورا‌ها امرشان مطاع است. بالاتر از امر رییس جمهور است رییس جمهور درست است رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما حق وتو در این ماجرا ندارد.

مصوبه، مصوبه جمع است و در سایر شورا‌ها مانند شورای امنیت ملی نیز به همین ترتیب است و آن مجری مصوبات است و مسیر اجرای آن معاون رییس جمهور و فرمانده این حوزه است.
 
مجری: محور اساسی حکمرانی ملی در فضای مجازی هر کشوری ابر پروژه شبکه ملی اطلاعات است که این روز‌ها در بسیاری از کشور‌های مدعی جهان به اصلی انکار ناپذیر و مقوم امنیت ملی تبدیل شده است. به نظر جنابعالی علل به انجام نرسیدن این ابر پروژه که می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی فضای مجازی را بدون وابستگی و تاثیرپذیری از خارج آن را حل کند؟

محسن مهرعلیزاده: سئوال بسیار درستی است و مطلب بسیار مهمی است. امروز اقتصاد در دنیا و مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی در دنیا راه‌حل‌هایش دیگر راه‌حل‌های معمولی نیست. امروز اقتصاد هوشمند، حکمرانی هوشمند، شهر هوشمند همه سیستم هوشمند است، امروز یک شرکت مثل هواوی شاید به اندازه ده برابر کشور‌های معمولی و چند برابر کشوری مثل ما در سال درآمد دارد و از این زمینه دارد کار می‌کند. باید فضا را در این زمینه‌ها باز کنیم تا جوان‌ها بیایند تا در این زمینه جوان‌ها کار بکنند و بدون هیچگونه ممانعتی در جهت هم‌فکر کردن و هم کار کردن و اجرای کردن بتوانند کارهایشان را به پیش ببرند.

من متأسف هستم که ما همچنان در گیر و دار فعلا همین اینترنت موجود در چنین سطح هستیم، فیلترینگ‌ها که انجام می‌شود، وزیر جوان خوشبختانه در دولت آقای روحانی خوب کار کرده است و زیربنا‌ها را درست کرده است، ولی همچنان در مورد سهمیه‌گذاری‌ها و فیلترینگ متأسفانه داریم سخت‌گیری می‌کنیم. من سوالی که اتفاقاً آقای رئیسی به آن اشاره کردند که در مسائل اقتصادی و فرمودند که اقتصاد فضای مجازی بله یک میلیون نفر الان در کشور معیشت و کارشان و فعالیتشان با اقتصاد مجازی است.

بخش قابل توجهی از تجار و صنعت در بعضی از شلوغی‌ها که در سال گذشته فیلتر شد ضرر و زیان به کشور وارد شد این مطلب.
مطلب بعدی جناب آقای زاکانی اشاره کردند که ۳۰ سال پیش در وضعیت اقتصادی منافع عده‌ای در نظر گرفته شد، من می‌خواهم بگویم که نباید ما باید این قدر مسائل را سیاه ببینیم و سیاه‌نمایی بکنیم. بالاخره از سال ۷۰ به این طرف که سه دهه فرمودند ما در سال ۷۶ تا ۸۴ که ما دولتی به نام دولت اصلاحات داشتیم که دولت آقای خاتمی بود که عدالت، محوری، پاک‌دستی، صحیح‌العمل بودن و در عدالت اقتصادی در جامعه ایجاد کردن شهره عام و خاص بود. حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد ما داشتیم مسئله مسکن مهر را اگرچه طرحی بود که بد شد و از نظر جانمایی‌ها مشکل داشت، ولی به هر حال طرحی بود که با پنج میلیون تومان یک فرد را صاحب‌خانه کرد. یارانه موضوعی بود که در جامعه اثر داشت، در مورد ورزشکاران من خرداد ۸۴ را یاد آوردم که آن‌ها برای ۲۰۰۶ آماده می‌شدند که خانم‌ها در استادیوم حضور داشتند که یادش بخیر و انشالله ما اصل ۱۵ قانون اساسی را بتوانیم رعایت کنیم آن مشکلی که شوخی که رضایی کردند مسئله خواهد شد.
 
محسن رضایی: مردم عزیز، همانطور که شما شنیدید عنوان دولت ما اقدام و تحول است؛ یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی اینکه با جراحی‌های بزرگی انجام داد؛ چرا که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی و مدیریتی و ساختاری دارد؛ بنابراین باید یک کار درست منطقی و اساسی انجام داد، برنامه دولت ما اساسش بر اصلاح از درون قدرت است و به این دلیل که رابطه من با نظام الحمدالله یک رابطه با ثباتی بوده و بیش از۵۰ سال از ۱۷ سالگی تا الان در مسیر مستقیمی حرکت کردم بنابراین به دلیل اعتمادی که بین من و نظام وجود دارد و هم چنین رابطه‌ای که با دوستان دیگر از نیرو‌های مسلح گرفته، مجلس، قوه قضاییه دارم می‌توانم ادعا کنم که ان شاءلله که یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین را انجام بدهم.

اول از خود دولت شروع می‌کنم، وزارت خانه‌ها، شرکت‌های وابسته، تشکیلات بسیار عریض و طویل را ما باید سر و سامان دهیم. این به این معنا نیست که ما از مدیران فعلی استفاده نکنیم الحمدالله خیلی از استانداران، مدیر کل‌ها و کارشناسان انسان‌های واقعا زحمت کش و شریفی هستند؛ اما دیوان سالاری، نظام اداری، بروکراسی و سیستم‌های پیچ در پیچی که وجود دارهد با آیین‌نامه‌های مختلف ده هزار قانون و چهل هزار مقررات حقیقتا یک منجلابی از درگیری‌ها و زد و خورد‌ها و فساد و مشکلات زیادی به وجود آمد که این را باید پاکش کرد و رفت کنار.

مسئله دوم نهاد‌های وابسته به رهبری با اینکه وابسته به رهبری اند در خدمت دولت هستند. ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و قرار سازندگی خاتم نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاداتم را خدمت رهبر انقلاب خواهم داد که اقداماتی برای فعال کردن و بهره وری بیشتر از این تشکیلات داشته باشیم.

کمک به ادامه تحولات در مجلس و قوه قضاییه که حتما دولت ما کمک خواهد کرد که کاری که آقای رئیسی در قوه قضاییه شروع کرده و در ابتدای کار هم هست و انشالله می‌تواند تحولات بزرگی به وجود بیاورد یا مجلس انقلابی که شکل گرفته است این‌ها را حتما می‌توانم کمک می‌کنم.

فعال کردن جلسات سران قوا خیلی مهم است. واقعا شورای انقلابی بی خاصیت شده است اول از رهبر انقلاب تقاضا خواهم کرد که اگر ایشان موافقت کنند شورای انقلاب فرهنگی را منحل کنیم و شورای انقلاب فرهنگی را از این حالت بیرون بیاوریم و این وضعیت فرهنگی که در کشور و مسئله جوان‌ها را بتوانیم به طور اساسی حل کنیم.

موضوع دیگر اصلاح احزاب است، اصولگرا و اصلاح‌طلب دو تا سرمایه هستند، ولی هم نفوذی‌ها و هم بازیگران سیاسی و هم ماجراجویان زیادی در این ساختار سیاسی-اجتماعی ما شکل گرفته است و ما امروز در زمان پر برکت رهبر انقلاب و بسیاری از نسل اول و دوم اگر نتوانیم یک سیستم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی ما مواجه خواهیم شد؛ بنابراین مسئله من این است که اصلاحات جدی در درون قدرت باید به وجود آید تا ما بتوانیم مدیریت و ساختار آن حل کنیم تا بعد بتوانیم وارد مسائل اقتصادی بشویم و از طریق مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی را حل و فصل کنیم بنابراین تحول یک مساله بسیار جدی است.
 


منبع : خبرگزاری میزان

كلمات كليدي : انتخابات 1400 ، انتخابات ریاست جمهوری ، انتخابات سیزدهمین دوره ، کاندیداها ، تبلیغات انتخاباتی ، مناظره
كد تبليغاتي كمپين
اتحاديه كشورهاي وارث تمدن ايراني


براي حمايت از كمپين كد فوق را در سايت و يا وبلاگ خود كپي نماييد.