كد خبر : ۳۷۴۳۰ | زمان ارسال :‌ ۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶

انتخابات و اقناع افکار عمومی

محمدرسول ابراهیمی اسفدن*

انتخابات یکی از سرنوشت‌سازترین محورهای دموکراسی است که ورود احزاب و فعالان سیاسی با اقناع افکار عمومی می‌تواند زمینه‌ساز حضور حداکثری مردم و برگزاری انتخاباتی پرشور شود.

بهار ۱۴۰۰ با برگزاری انتخاباتی همزمان شده که در چله و گام دوم انقلاب قرار گرفته و از حساس‌ترین رویدادهای سیاسی - اجتماعی کشور است.

تحولات بین‌المللی از یک سو و توصیه‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با حضور حداکثری در انتخابات، نقش همه افراد و گروه‌های ذی‌نفوذ و تاثیرگذار را برای حضور پرشور آحاد جامعه در این عرصه و ایجاد فضای رقابتی سالم دوچندان می‌کند.

احزاب و تشکل‌های مردمی همواره از لحاظ روانشناختی بر اقناع افکار عمومی نقش تعیین کننده‌ای داشته و این نقش بارها از سوی بزرگان نظام و مسوولان عالی کشور مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

ورود صاحبان علم و اندیشه، دانشگاهیان، روحانیون، فعالان حزبی، سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای، نخبگان، متنفذین و دیگر قشرهای تاثیرگذار در اجتماع و بین مردم در هفته‌های باقیمانده تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ می‌تواند در خلق حماسه‌ای دیگر نقش ماندگار ایفا کند.

اقناع افکار عمومی باید براساس چهار رکن سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت باشد تا همه افراد جامعه بتوانند با اطمینان و شناخت کافی وارد مهمترین عرصه سیاسی کشور شوند و انتخاباتی با پشتوانه مردمی برگزار شود.

مشارکت در انتخابات به نوعی پشتوانه نظام است و دولت منتخب ملت نیز هرچه از آرای بیشتری برخوردار باشد در عرصه داخلی و خارجی بهتر و مقتدرتر می‌تواند فعالیت و از منافع مردم و این مرز و بوم دفاع کند.

مردم این حضور و پشتیبانی را در انتخابات مختلف به جهانیان نشان داده‌اند و با توجه به شرایط حساس کنونی همه علاقه‌مندان به ایران و ایرانی باید در تبیین لزوم مشارکت گسترده در انتخابات امسال بکوشند تا مردمی که متوجه موضوع هستند بیش از پیش به اهمیت موضوع پی ببرند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به اینکه "آمریکا به انتخابات جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته است" حضور حداکثری مردم می‌تواند خاری بر چشم دشمن و پاسخ محکمی برای کسانی باشد که این روزها با ایجاد التهاب و ناامیدی در فضای مجازی می‌خواهند اصل مردم‌سالاری دینی را زیر سوال ببرند.

جمهوری اسلامی ایران امروز علاوه بر جنگ اقتصادی در فضای جنگ نرم و تبلیغاتی قرار دارد، اتاق‌های فکر خارجی با استفاده از انواع ابزارهای رسانه‌ای به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، هرچند تاکنون راهی از پیش نبرده‌اند اما باید با آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی در عمل این تهدیدات را خنثی کنیم.

دشمن همواره با زیر سوال بردن خدماتی که مسوولان نظام در چهار دهه اخیر انجام داده‌اند بیش از پیش در فضای مجازی فعال شده اما با کمی بررسی و تحلیل مسایل می‌توان فهمید که نسبت به این خدمات در شرایط تحریم چقدر ناراحت است.

ما باید به این نتیجه قطعی برسیم که سرنوشت کشور را خودمان باید رقم بزنیم و این مهم جز با حضور حداکثری در انتخابات محقق نمی‌شود، این حضور حقی است که هر چهار سال یکبار در اختیار آحاد ملت قرار گرفته تا در تعیین سرنوشت چهار سال بعد خود سهیم باشند.

امیدبخشی به جامعه از مهمترین تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در سخنرانی‌های مختلف بوده است و باید در نظر داشت که این امیدبخشی واقع‌بینانه باشد تا با ایجاد اعتماد عمومی بتوان اقناع موفق و موثری را به منصه ظهور رساند.

امید می‌رود با اقناع افکار عمومی توسط احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور توام با عقلانیت سیاسی برای پیشرفت و ارتقای همه‌جانبه ایران اسلامی باشیم.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

* خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی